Články

Inovace - nikdy nekončící proces (část 1.)

29. 10. 2015 - Ing. Zbyněk Frolík, Mgr. Jana Bejčková

Inovace. Z mnoha stran diskutovaný, pro někoho možná i těžko uchopitelný pojem. Jak název článku napovídá, inovace je nekonečný proces s mnoha podobami, bez kterého se však dnes již žádná prosperující společnost neobejde. Rozhodli jsme se proto v tomto roce pro Vás připravit sérii článků právě na toto téma. Budeme se snažit brát jeden kamínek mozaiky za druhým a hledat to nejpřirozenější, nejjednodušší a nejsrozumitelnější sdělení, "jak na to". Vzhledem k rozmanitosti a rozsáhlosti tématu uvítáme jakékoliv Vaše nápady a podněty.

V úvodním článku této série o inovacích jsme požádali o rozhovor pana Ing. Zbyňka Frolíka, jednajícího společníka firmy Linet spol. s r.o., pro kterou právě inovace, nová řešení, určování trendů na trhu atd. nejsou v žádném případě neznámé pojmy.

Jaké podmínky musí být podle Vás splněny, aby byla výrobní společnost v dnešní době úspěšná?

Podnik je úspěšný tehdy, když se dokáže neustále měnit a tyto změny jsou pro zákazníky atraktivní. Dnes je na trhu přebytek nabídky, firmy musí o své zákazníky bojovat. Pro to, aby zákazník upřednostnil právě jejich výrobek, aby byl ochoten překonat překážky, musí se tento výrobek pro něho stát předmětem touhy, nikoliv výběru. Myšlenka pro inovaci by měla spočívat tudíž právě v tom, že mohu změnit něco, co pozitivně ovlivní akceptaci produktu, který nabízím.

Kde hledáte pro inovace inspiraci?

Možností, kde se inspirovat, je mnoho. Jednou z nejdůležitějších je inspirace u zákazníků. Oni sami často vědí, v čem by se dal produkt vylepšit, případně jim můžeme pomoci překonat "provozní slepotu" např. tím, že nafilmujeme celý proces a vše s nimi poté rozebereme. Nekončící inspirací zůstává příroda. Přírodní výběr je dravý, stejně jako dnešní svět. Příroda se inovacemi snaží něco prosadit a pouze úspěšné inovace se stanou evolucí.

Jaké vlastnosti má podle Vás inovativní člověk?

Má v sobě přirozenou touhu přijít věcem na kloub, je zvědavý, bystrý, mívá matematické myšlení, je velmi kreativní. Takový člověk neustále komparuje a hledá, zda by jiná myšlenka a kombinace nemohla fungovat lépe a chytřeji, ať už z hlediska ekonomického, časového apod. Tito lidé jsou z principu dobře naladěni, pořád něco vylepšují. Dělají to třeba v malém, ale když se takovým lidem dá dostatečný prostor, firmu to žene myšlenkově kupředu.

V tom jistě hraje nemalou roli management a firemní kultura?

Ano, úloha managementu je samozřejmě klíčová. Musí akceptovat nabídky pro inovativní změny, ať již od zákazníků nebo od zaměstnanců, snažit se je v tomto maximálně podpořit a vytvořit co nejlepší podmínky. Na kila a na tuny se dá vyrábět na páse atd., ale inovace, ta se musí dělat z přesvědčení. Zaměstnanci musí mít emocionální touhu a překonat vnitřní bariéry. Celá řada lidí má psychologické bariéry, kvůli kterým se např. v práci nechovají inovativně, přestože doma ano. Doma se daný člověk chová jako podnikatel, bystře, ale v práci se chová jinak. V rodině jsou lidé inovativní, nakolik na to mají schopnosti. V podniku jsou natolik inovativní, nakolik je firemní kultura příznivě nastavena a dovolí jim inteligenci uvolnit. Management musí využít těchto spontánních vlastností tak, aby lidé chápali, že když něco přinášejí podniku, není pozitivním přínosem pouze to, že na sebe mohou upozornit, růst v kariéře, že mohou dostat odměnu atd., nýbrž že tím pomůžou i ostatním a celé společnosti.

Pojem inovace neznamená pouze inovaci produktů. Je nutné sem zahrnout mimo jiné také inovace ve vztahu k zákazníkům, inovace v marketingu, ve vývoji a mnoho dalšího. Často zmiňujete pojem "inovace ve vztahu ke státu a společnosti". Co si pod tím můžeme představit?

To může mít více dimenzí. Můžete hledat daňovou optimalizaci, vymýšlet strukturalizaci firmy, změnit právní normu atd. Nebo to může být inovace formou zvyšování prestiže, např. členstvím v nejrůznějších organizacích, radách, asociacích, normovacích komisích apod. Tímto způsobem lze prosazovat myšlenky, podílet se na návrhu norem... Je výhodné účastnit se různých soutěží, zlepšovat PR o firmě, působit v místním regionu. Přispíváme např. na charitu, podporujeme učňovské školství. Pokud bude firma váženou společností, váženým zaměstnavatelem, bude mít jednodušší výběr kvalitních lidí, kteří zde nebudou chtít pracovat pouze kvůli finančním výhodám. Z dlouhodobého hlediska toto vše může přinést výraznou konkurenční výhodu.


Mám zájem o konzultaci / chci se vzdělávat