Články

Inovace v manipulaci. Pracujte efektivně s lidmi i technikou

27. 3. 2018 - Petr Panáček

Využití funkcí systému správy flotily I_Site od společnosti Toyota Material Handling CZ s.r.o. vede k celé řadě možností, jak uspořit provozní náklady při nasazení manipulační techniky. Užitečné funkce jsou manažersky velmi snadno přístupné ve formě přednastavených reportů, a to z různých platforem (počítač, tablet, mobil). Odpovědný manažer je stále v obraze a může namátkově kontrolovat nastavená pravidla i okamžitě reagovat v případě těžší nehody nebo jiného problému s vozíky.

Sledování informací o provozu vozíků dává vedení firmy jasný přehled o jejím efektivním či neefektivním využívání. Tato data slouží k hledání slabých míst v aktuálních provozních režimech a poskytují cenné poznatky také oddělení údržby, ať už se jedná o počet motohodin nebo výsledky vizuální kontroly před jízdou. Hlavní zásadou fungujícího podniku by měly být optimální náklady při využívání všech jeho zařízení, bezpečnost a ochrana pracovníků při práci a neustálá snaha o zlepšování procesů.

Klíčový nástroj pro management

I_Site sleduje a monitoruje provoz manipulační techniky a poskytuje manažerům jasný přehled o bezpečnostních a výkonových aspektech jednotlivých vozíků i chování jejich řidičů. Bez ohledu na typ a značku vozíku. Z mnoha modulů, které jsou k dispozici, má sledování kolizí, provádění předprovozních kontrol a přístupu k vozíkům přímý vliv na vyšší bezpečnost provozů s manipulačními vozíky. Uživatelé začínají obvykle sledováním nehod/kolizí/nárazů nebo nabíjení a péče o baterie, teprve v další fázi přicházejí na řadu složitější a dlouhodobější funkce – využití techniky a optimalizace vozového parku a monitoring nákladů – jednotlivých vozíků i celých středisek nebo provozů.

V modulu, který slouží ke sledování provozních režimů a využití strojů, dokáže uživatel sledovat kdy, k jakým činnostem a jak dlouho je vozík využíván (sledujeme například čas, který vozík stráví pojezdem s nákladem nebo bez něho, zdviháním, celkovou dobu provozu nebo dobu, kdy je vozík zapnutý, ale nepracuje). Dokážeme také sledovat souběh vozíků v rámci směny. Z toho zákazník dokáže odhalit, zda všechny vozíky potřebuje ve stejnou dobu, nebo zda by stejný rozsah manipulace zvládl při efektivnějším využití menší počet vozíků.

Pilíře systému I_Site

Každý zákazník volí funkce odpovídající množství vozíků, složitosti provozu a intenzitě manipulace. Při pořízení systému I_Site si spolu se systémem pořizuje profesionální podporu Toyoty. Při implementaci i v průběhu využívání systému.

Každý uživatel má své priority, pro každého může být důležitější jiný aspekt, jiný pohled na věc, který správa flotily představuje. Využití v různých provozech se v zásadě neliší, ať již jde o výrobu nebo sklady. Ale výrobní provozy jsou v mnoha ohledech provozně složitější, flotily rozsáhlejší, na strojích se střídá více řidičů, vozíky jsou více rozptýlené a celý proces manipulace může být hůře kontrolovatelný. Proto zde může být velký potenciál pro úspory.

Podívejme se podrobněji na vybrané prvky, které vedou k úspoře provozních nákladů nejrychleji a nevyžadují složité změny nebo úpravy chování obsluhy vozíků, ať již ve skladech nebo ve výrobních provozech:

  • Sledování nárazů – lze nastavit různá úroveň citlivosti nárazů, které budou sledovány. Ke snížení počtu nehod všech úrovní, ale zejména těch nejsilnějších, dochází velmi rychle a trvale. Jde o velmi účinný nástroj zvyšování bezpečnosti.
  • Sledování správné péče o baterie – přes systém lze velmi dobře sledovat průběh nabíjení baterií. S jeho pomocí je možné kontrolovat, při jaké úrovni vybití byla baterie připojena k nabíječce, jak dlouho byla nabíjena apod. Eliminace předčasného nabíjení nebo naopak hlubokého vybití baterie prodlužuje zásadně jejich životnost. U li-ionových baterií, které pracují na jiných principech, zase systém zaznamená, jestli obsluha využívá možnosti mezidobíjení během krátkých přestávek.
  • Předprovozní kontroly – zdravá prevence a bezvadný stav vozíků je jednou z cest k vyšší bezpečnosti. Cenné poznatky jsou k dispozici pro servis nebo interní oddělení údržby díky funkci předprovozních kontrol, které řidiče jednoduše a nenásilně provedou celou škálou nutných úkonů. Při pravidelném využití je vysoká pravděpodobnost odhalení potenciálních problémů dříve, než se projeví v provozu. Přínosy pro bezpečnost jsou zřejmé a úspory budoucích nákladů na servis zajímavé. To jsou zkušenosti uživatelů.
  • Kontrola přístupu a správa PIN kódů nebo karet Smart Access – omezený přístup k vozíku brání jeho zneužití. Každý řidič může mít nastavené individuální výkonové parametry, například rychlost, podle zkušeností s daným typem vozíku.

 

Toyota

 

Obr. 1   Více než 2000 vozíků pod aktivním monitoringem Toyota I_Site
Vozíček BT SWE140L, dodaný společnosti Plzeňský Prazdroj, a.s., se stal 50 000. vozíkem, připojeným na I_Site na celém světě!

Oblasti úspor a návratnost investice

Navíc nejde vlastně ani o žádnou investici, spíše o provozní náklady. Hardware je obvykle již součástí výbavy vozíku při jeho pořízení. Software je k dispozici ihned po zapojení zákazníka do systému.

Finanční vyjádření návratnosti investice je jednoduché a složité zároveň. Je zde mnoho proměnných, které ovlivňují návratnost. Uživatel platí za každý vozík nízké měsíční splátky, které se liší podle typu vozíku i podle velikosti flotily. Praxe potvrzuje, že právě jen díky eliminaci nárazů a následných škod nebo díky prodloužení životnost baterií o polovinu (a téměř ve všech případech se tak děje) se zákazníkovi systém pohodlně zaplatí již během prvního roku používání na několik let dopředu.

Zákazníci úspor dosahují, a to velmi výrazných a ve více oblastech. To je za téměř 10 let, co je správce flotily I_Site v ČR zákazníkům k dispozici, snadno doložitelné. Náklady na jeden vozík jsou přitom ve srovnání s úsporami a přínosy pro každého uživatele v podstatě zanedbatelné.

Plnohodnotné využití systému navíc znamená další mnohostranné výhody v oblasti bezpečnosti, produktivity řidičů, včasného zajištění preventivního servisního zásahu, organizace práce a nasazení vozíků, snížení počtu vozíků ve flotile.

Manipulační technikaObr. 2   Správce flotily Toyota I_Site sleduje a monitoruje provoz manipulační techniky a poskytuje manažerům jasný přehled o bezpečnostních a výkonových aspektech jednotlivých vozíků i chování jejich řidičů – bez ohledu na typ a značku vozíku


Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.